چگونه رفتار کودکان را تغییر دهیم؟
 
روانشناسي كودكان
علم مطالعه رفتار کودکان
 
 
چهار شنبه 12 آذر 1393برچسب:بی توجهی کودک, :: 15:42 ::  نويسنده : f.soltanzade

 

برای این کار باید مواردی را که مورد تأیید شما نیست، به وضوح به او اعلام کنید و دلایل روشنی نیز برای او داشته باشید. مثلاً:"وقتی موهای خواهرت را می کشی اصلاً خوشم نمی آید". زمانی که کودک شما از عدم علاقه و تأیید شما نسبت به کار خود آگاه شود، تغییر خواهد کرد زیرا کودکان برای همه کارهای خود نیازمند تأیید بزرگترهایشان هستند.

ـ نکته:

تکنیک عدم تأیید تنها زمانی مؤثر خواهد بود که در زمان صحیح، یک بار و به روشنی بیان شود، پس صبور باشید.

اعلام بی علاقگی شما نسبت به کارهای کودکتان باید با قاطعیت و مهربانی و مطلقاً بدون خشم باشد. اگر این کار بسیار ملایم صورت گیرد، احتمالاً کودک، آن را جدی تلقی نکرده و تأثیر نمی پذیرد. در ضمن اگر با خشم و عصبانیت بیان شود، ممکن است کودک بترسد و به نحوی احساسات او جریحه دار شود. پس قبل از هر اقدامی مطمئن شوید، پروژه «عدم تأیید» شما این احساسات را به کودک منتقل کند: این کار اوست که شما دوست ندارید، نه خود او!

● بی اعتنا باشید

 زمانی که با یک رفتار نادرست و بی توجهی کودکتان مواجه می شوید، گاهی اوقات بهترین پاسخ در مقابل او، بی اعتنایی است. بی اعتنایی و بی محلی تکنیک بسیار مؤثری است و تنها به این معنا نیست که بنشینید و بگذارید کودک هر کاری دوست دارد انجام دهد بلکه باید:

 دلیل قاطعی برای بی اعتنایی به رفتار کودک داشته باشید.

 در خفا به او توجه داشته باشید و در ظاهر بی محلی کنید.

 مراقب حرکات صورت باشید، نباید کوچک ترین نشانه ای از عصبانیت و خشم در صورت شما باشد، بلکه وانمود کنید رفتار او هیچ ارزشی برای تان ندارد و اهمیتی نیز به نتیجه آن نمی دهید.

 اما کدام رفتارها هستند که باید در مقابلشان از تکنیک بی اعتنایی استفاده کرد قطعاً رفتارهای خطرناک و یا چیزهایی که موجب صدمه خوردن به کودک یا اطرافیان می شود، شامل این گروه نمی شود.

 حرکاتی مانند ناخن جویدن، انگشت فرو بردن داخل بینی، خنده های بی مورد و ادای کلمات نادرست جزو رفتارهایی طبقه بندی می شوند که بی اعتنایی می تواند در رفع آن ها مؤثر باشد.

 فراموش نکنید گاهی برخی رفتارها با عصبانیت شما بدتر و شدیدتر می شوند، زیرا کودک از عصبانیت شما احساس رضایت کرده و رفتار خود را ادامه می دهد. بی اعتنایی در چنین مواردی می تواند مؤثر واقع شود.

 

مرضیه اشکبوس:روانشناس بالینی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان rayomen و آدرس madreseyekoochak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 64
بازدید کل : 4329
تعداد مطالب : 6
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1